Cijfers, cijfers, cijfers….

Soms lijkt het wel of cijfers zich automatisch, zonder enige vorm van logica, vermenigvuldigen. De tijd dat de CFO de gelegenheid kreeg om voor de maandafsluiting een complete Excel-exercitie in vijfvoud binnen twee weken op te leveren, lijkt dan ook voorgoed achter ons. De huidige generatie wil de cijfers nu. Ons informatie- en communicatietijdperk zorgt voor afhankelijkheid van informatie, beschikbaarheid van informatie, snelheid van informeren en vergankelijkheid van informatie. Toch heeft de moderne CFO steeds meer informatie te verwerken. Er komen in organisaties steeds meer bronnen bij. U heeft als belangrijkste bron van informatie Dynamics AX en toch weten wij, uit ervaring, dat dit bij 80% van de bedrijven niet de enige bron van informatie is.

Laten we alleen maar eens kijken naar de Excel-sheet die de commerciële afdeling aanlevert met hun latest estimate. Het zijn cijfers en ze moeten worden samengevoegd met andere cijfers, namelijk de actuals uit Dynamics AX. Iedere maand aan het begin van de nieuwe maand moeten deze cijfers weer worden opgehoest. Iedere maand zit er iemand cijfers uit te lezen uit Dynamics AX en op een tabblad van Excel te kopiëren. En de rest van de organisatie is, door de toegankelijkheid van data, verwend geraakt en verwacht dat u de cijfers steeds sneller aan gaat leveren. Eigenlijk willen ze gewoon bij Google “maandcijfers” intypen en dan moeten die er ook binnen 1 minuut uitkomen.

Dit kan door slim gebruik te maken van datgene wat u al in huis hebt, eventueel aangevuld met andere oplossingen, kunt u aan dit verwachtingspatroon voldoen.
Laten we uw cijfers eens vergelijken met informatie die gevonden wordt door Google. Ik wil uw cijfers niet bagatelliseren, maar het is natuurlijk gewoon data. Cijfers zijn niet meer dan gegevens die worden opgeslagen, binnen uw organisatie, waarschijnlijk in een database of Excel. Google vindt zijn informatie door slim gebruik te maken van bundeling van de data, categorisering van de data en een slimme zoekmethodiek. Vermoedelijk heeft u wel eens van Business Intelligence gehoord, maar is dit nog nooit concreet gemaakt voor uw organisatie. Ja, zegt de Business Intelligence consultant dan, dit bedrijf snapt het nog niet of ze zijn nog niet klaar voor het nieuwe tijdperk.

Wij willen u eigenlijk het volgende zeggen. Business Intelligence is niet moeilijk, het gaat tenslotte om cijfers en wie begrijpt die cijfers nu beter dan u, als CFO. Wij willen u graag de mogelijkheid geven om te “googelen” op uw cijfers zonder dat u verplicht moet “goochelen” met uw cijfers of tijd.

This entry was posted in Financieel Directeur and tagged , , . Bookmark the permalink.