Weggegooid geld

In tijde van crisis is het adagium vaak bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Toch lijken bedrijven daardoor juist kansen te laten liggen. Neem nu eens Business Intelligence. Veel organisaties zijn van mening dat Business Intelligence duur is. Natuurlijk heeft alles zijn prijskaartje, maar wij zijn van mening dat bedrijven meer in huis hebben dan ze zelf weten. Stel, u heeft al applicaties in huis die gebruikt kunnen worden voor Business Intelligence. Dat zou betekenen dat uw organisatie een eerste investering voor de tools niet hoeft te doen.

Ik zal niet zeggen dat uw organisatie of ICT afdeling heeft zitten slapen, want veel mensen kennen de Business Intelligence mogelijkheden van de in huis zijnde applicaties niet. Nu vraagt u zich als CFO misschien direct af wat dit dan voor u te betekenen heeft. U  heeft de tools om Business Intelligence op te starten al in huis, maar wat kan Business Intelligence u dan extra bieden wat u nu nog niet heeft.

Eigenlijk is een blog dan direct te klein om alle voordelen helemaal tot zijn recht te laten komen, maar laat ik een poging wagen:

1. Op dit moment werkt uw bedrijf mogelijk met Excel om alle gegevens te combineren. Dit levert uw financiële afdeling veel werk op waardoor de maand- en jaarafsluiting over meerdere dagen wordt uitgesmeerd.

2. U heeft veel informatie in verschillende systemen zitten, maar om het totale plaatje te krijgen bent u afhankelijk van veel handmatig werk en analyse wordt daardoor moeilijk.

3. U krijgt uw rapportages altijd vertraagd en de rapportages geven u alleen informatie op de grote lijnen, zodat een analyse er niet in zit.

4. Excel wordt handmatig gevuld en daardoor is er weinig controle waar cijfers vandaan komen en of deze wel 100% correct zijn.

5. Uw ICT afdeling begrijpt niet wat u wilt. U zou graag de mogelijkheid hebben om zelf de analyses en rapportages te maken, maar u bent afhankelijk van kennis, kunde en inzicht van de technische ICT-medewerkers.

Het zijn vijf voorbeelden waarmee organisaties te maken kunnen krijgen, als het gaat om informatievoorziening. In een eerdere blog heb ik al geschreven over het verwachtingspatroon van de huidige manager. Informatie moet steeds sneller tot de manager komen. Het moet steeds eenvoudiger worden om in informatie te zoeken. Daarnaast is informatie steeds sneller verouderd. Dit zorgt ervoor dat de manier waarop informatie toegankelijk gemaakt moet worden niet meer op de ouderwetse “U vraagt, wij draaien”-manier kan. Als we al deze zaken nu eens naast elkaar leggen en u zou de keuze hebben, dan kan ik me niet voorstellen, dat u niet getriggerd wordt door de deze blog. Laat Ultimate Software eens meekijken in uw organisatie. We kunnen natuurlijk altijd inventariseren of u niet applicaties op de plank heeft liggen of applicaties niet volledig benut. Het is maar een tip, want geld weggooien kan altijd nog.

This entry was posted in Financieel Directeur and tagged , , , , . Bookmark the permalink.