Wat hebben we er aan?

Business Intelligence het klinkt zo duur en de meeste mensen kunnen niet eens laten zien wat we eraan hebben. Veel CEO’s hebben een dergelijke reactie als het gaat over Business Intelligence. Laat ik in deze blog daarom maar eens een volledig hypothetisch verhaal vertellen over een bedrijf dat mogelijk wel degelijk iets aan Business Intelligence gehad had kunnen hebben.

Het was een dag als elke andere. Toch had deze ochtendstond goud in de mond. Hij voelde het duidelijk aan zijn water. Vandaag zou dat overnamecontract echt getekend gaan worden. Een rare gewaarwording, zijn bedrijf was al groot, het bezat nu al 20% van de markt en met deze overname zou dit groeien tot 45% van de markt in wetenschappelijke uitgaven. Waarom was er dan dat gevoel van twijfel? Juist doordat deze overname zo groot was, was hij er niet gerust onder. Hij had de boeken bekeken, de accountancyverslagen, hij had met de directie gesproken en toch, toch leek er iets te zijn. Nou ja, het bedrijf en de activiteiten zouden toch echt aansluiten bij zijn eigen bedrijfsactiviteiten.

Het bedrijf moest opgesplitst worden. Het plaatje had hij goed in zijn hoofd zitten. De drukkerij voor wetenschappelijke boeken past het best bij de uitgeverij van managementboeken. Dat zou hem een stevige poot geven in de markt van het topsegment wetenschappelijke publicaties. Dan de andere activiteiten van de drukkerij. Wat moest hij met het familidrukwerk beginnen. Voortzetten of juist laten afvloeien naar een andere onderneming, mogelijk verzelfstandigen in een eigen BV en kijken of het op eigen kracht verder kon. Het zakelijke drukwerk was ook nog een zorgenkindje. Het was een diversiteit aan werkzaamheden, van hele kleine orders tot prestige orders voor toonaangevende bedrijven. Het leek niet echt te passen bij de kernactiviteiten van zijn eigen uitgeverijen. Ook maar verzelfstandigen dus.

Een jaar na de overname, waren er de eerste tekenen van een bedrijf dat in de problemen komt.
De oorspronkelijke drukkerij bleek niet om te kunnen gaan met de autonome bedrijven binnen de drukkerij. Voorheen was familiedrukwerk een belangrijke drijfveer van het bedrijf geweest. Het was het werk waarmee ze groot geworden waren. Nu werd dit derderangswerk en waren er soms zelfs te late leveringen. Pijnlijk bij rouw- en trouwwerk. Het bedrijf kreeg hierdoor een slechte naam. Nu was dit nog niet zo erg, want het doel was toch afstoten geweest. Ware het niet dat een bijzonder grote regionale klant die al het zakelijk drukwerk bij de drukkerij liet doen, ook de afgelopen tijd veel familie drukwerk had laten doen. Door de druk die er op de drukkerij gelegd werd om met name het drukwerk van de uitgeverijen voorrang te geven, werden de andere orders herpland. Het grote prestige project van deze familie werd daardoor afgerafeld, men maakte fout op fout, tot er dus een claim kwam. De drukkerij moest in een keer gaan verdedigen, de goede naam lag te grabbel en concurrenten zagen hun kans schoon.

Voor veel bedrijven een nachtmerrie. Je neemt een bedrijf over dat eigenlijk een perfecte match lijkt te hebben met de eigen bedrijfsactiviteiten. Toch blijkt de overname anders dan gedacht. Kan Business Intelligence hier dan bij helpen. Jazeker. Stelt u zich voor dat u een systeem heeft waarmee u de cijfers op een relatief eenvoudige manier boven water kunt krijgen. Als u vervolgens de cijfers van een overgenomen organisatie in dit systeem in kunt lezen en u kunt erop analyseren, dan heeft u direct, snel en eenvoudig inzicht op de manier die u al kent. Het heeft meestal niet de hoogste prioriteit bij een overname, helaas. Meestal gaan bedrijven ervoor om het ERP-systeem over te zetten naar een systeem dat ook bij de eigen organisatie in gebruik is. Hoge kosten en lang niet altijd de meest rendabele keuze. Veel beter zou het zijn in een vroeg stadium de analyse, rapportage op orde te hebben. In mijn voorbeeld had men dan namelijk kunnen zien dat er een relatie lag tussen familiedrukwerk en een belangrijke klant, klantanalyse. Dat de regionale binding en het regionale gezicht erg belangrijk was voor de drukkerij, afzetgebied. Dat de organisatie zelf geen elementair onderscheid had gemaakt tussen de verschillende soorten drukwerk en dus ook moeilijk te splitsen was, producttype. Dat de groei weliswaar in het drukken wetenschappelijke publicaties zat, maar de massa bij het kleinere werk, ordersoort. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar volgens mij is de boodschap zo wel duidelijk. Je kunt niet vroeg genoeg investeren in analyse, juist omdat informatie vaak de sleutel is tot succes.

This entry was posted in Algemeen Directeur and tagged , . Bookmark the permalink.