Wat zijn die commercianten toch altijd vervelend

“Ik erger me altijd rot aan al die commerciële mensen die precies weten wanneer ze moeten bellen. Het lijkt net of ze weten wanneer ik behoefte heb aan welke producten. Eigenlijk zal ik er nooit aan wennen, dat zij het wel weten en wij niet.”

Het vorige stukje is misschien een beetje flauw, maar het berust wel op de waarheid. Hebt u wel eens gekeken naar bedrijven die het commercieel goed doen? Bedrijven die precies lijken te weten wanneer ze moeten bellen? Die weten wat mensen nodig hebben? Bedrijven die precies lijken te bellen als u bezig bent met een offerte? Hoe kan het dat deze bedrijven zo goed geïnformeerd zijn.

Is dit eigenlijk niet wat iedere organisatie zou willen? Natuurlijk hebben deze bedrijven een goed gevuld CRM systeem, maar kan het zijn dat ze daarnaast ook nog iets anders hebben?

Bent u bekend met de term datamining? Dit is een relatief onbekende tak van sport binnen Business Intelligence. Laat ik eerst uitleggen wat datamining is. Stel u heeft een goed gevulde CRM database, dan kunt u uw klanten volgen en per klant of klantengroep gerichte acties uitvoeren. Toch is het soms maar gokken of deze acties wel aan zullen komen. Data-mining is eigenlijk het voorspellende gedeelte van Business Intelligence. Het zoekt naar de verbanden tussen data, informatie. Des te meer u over uw klanten en prospects weet, des te beter een data-mining exercitie gedaan kan worden. Laat ik het even verduidelijken, mogelijk heeft u een kortings- of klantenkaart. Veel mensen zijn bang dat zij hierdoor gevolgd kunnen worden, natuurlijk kan dat, maar kijkt u vanuit de commerciële bril eens naar het totaalplaatje. Organisaties kunnen in kaart brengen welke acties in welke regio’s op welk tijdstip bij welk weertype, etc. het meeste effect hebben. Dit doen zij door data-mining te gebruiken. Op basis van hetgeen verkocht is, wordt een model gemaakt. Dit model wordt over een set data waarin potentiële klanten zitten gelegd en met het gekozen datamining algoritme kan de organisatie kijken welke groep klanten met welke acties benaderd moeten worden.

Datamining ligt voor veel bedrijven binnen handbereik. Het wordt namelijk binnen de productrange van Microsoft SQL server mogelijk gemaakt. Mocht u nu denken dat het eigenlijk voor uw organisatie nog iets te vroeg is, omdat u nog niet eens de gegevens goed vastlegt, dan kunnen wij u mogelijk direct helpen. Naast data-mining kunnen wij uw organisatie ook helpen met het vastleggen van de data in producten als Microsoft Dynamics AX. Op deze manier is uw complete organisatie geholpen en zijn uw mensen misschien de volgende keer ook die commercianten die op het juiste moment met de juiste vraag bellen.

This entry was posted in Commercieel Directeur and tagged , , , . Bookmark the permalink.